Leerlingen die hebben deelgenomen aan de Rijopleiding op Maat hebben een hogere kans van slagen en hebben minder kans op een verkeersongeval. Dat is een van de resultaten die donderdagavond werden gepresenteerd bij het Vervoerscollege in Venlo. De Rijopleiding op Maat is een pilot in Noord-Limburg waarbij de nadruk ligt op het opleiden van sociale en veilige bestuurders. De initiatiefnemers willen het project landelijk doorontwikkelen.
De proef is in 2015 van start gegaan. Jonge rijbewijskandidaten worden in dit project zowel voor als na het behalen van het rijbewijs begeleid door een rijcoach. De Rijopleiding op Maat (ROM) is een initiatief van het Regionaal Mobiliteitsoverleg Noord-Limburg (RMO) in samenwerking met onder meer rijschool Ruud Rutten, rijschool Wim Ummenthum, Cito en onderzoeksbureau Royal HaskoningDHV. De betrokken partijen ondertekenden donderdagavond tevens een ‘Verklaring van nieuwsgierigheid voor de pilot Jonge Automobilisten’.
Vier modules
De opleiding is te vergelijken met de Rijopleiding in Stappen van het CBR, maar wijkt ook op een aantal onderdelen daarvan af. De deelnemende leerlingen leggen voorafgaand aan de rijopleiding een test af om te meten hoe veilig en sociaal ze op dat moment al deelnemen aan het verkeer. “We kijken naar het gedrag dat ze als fietser hebben”, vertelt Erik Roelofs, toetsdeskundige bij Cito. “Ook letten we op hun denkstijl: geven ze bijvoorbeeld andere verkeersdeelnemers continu de schuld wanneer iets niet goed gaat?”
De ROM-opleiding bestaat uit vier modules. Per module krijgen ze met steeds moeilijkere situaties te maken. “Naarmate de bekwaamheid van de leerling toeneemt, verandert de rol van instructeur meer naar die van een coach.” Na elke module wordt zowel de leerling als de rijinstructeur beoordeeld. Ook de rijcoaches worden namelijk in deze pilot getraind. “Zij leren om per stadium op verschillende manieren te coachen.” Na een half jaar is er een terugkomdag, waarbij de jonge rijbewijsbezitte onder diverse omstandigheden een rijstijltest aflegt, waarbij ook op denkfouten wordt gelet.
Op basis van de resultaten van 112 deelnemende leerlingen, blijkt dat zij gemiddeld 1.23 examenpogingen hebben gedaan voordat ze slaagden voor het praktijkexamen. De onderzoekers hebben ook een groep jongeren ondervraagd die een reguliere rijopleiding hebben gevolgd. Hun aantal examenpogingen lag op 1.69. Daarnaast ligt het aantal aanrijdingen per miljoen kilometer een stuk lager bij de pilotleerlingen: 12, tegenover 66 bij de reguliere opleiding.
De tekst gaat verder onder de foto.
Beurs voor rijopleiding
De werkgroep wil de pilot nu ook in andere delen van het land introduceren. “Het liefste ook met leerlingen die wat lager opgeleid zijn. Nu werkten we vooral met havo/vwo-leerlingen”, vertelt Roelofs. Daarnaast zien de initiatiefnemers graag een soort keurmerk voor rijscholen die de Rijopleiding op Maat aanbieden. “Leerlingen die bij een van deze gecertificeerde rijscholen hun opleiding hebben gevolgd, kunnen dan het ‘Certificaat Sociaal Rijgedrag’ op hun cv zetten.”
Om de rijopleiding voor iedereen mogelijk te maken, zien de initiatiefnemers het liefste een fonds verschijnen waar ook de jongeren uit kunnen putten die minder te besteden hebben. Wanneer zij een kwalitatief goede rijopleiding volgen, is de kans op ongelukken onder deze doelgroep ook lager waardoor de miljarden euro’s die Nederland kwijt is aan de gevolgen van verkeersongevallen ook zal afnemen. Dat geld kan dan weer mooi naar de het fonds, is de gedachte.
Meer onderzoek
Petra Delsing, directeur van het CBR, vertelde tijdens de bijeenkomst dat ze zeer enthousiast is over dit project. Het CBR functioneerde in deze pilot als een klankbord. “Als CBR hebben wij als missie ‘veilig thuiskomen’ en de klant zo goed mogelijk bedienen. Tien jaar geleden hebben we de RIS ontwikkeld. Daar zijn we fier op. Deze pilot is in hetzelfde gedachtegoed ontwikkeld.” Ook Delsing ziet graag een uitbreiding van deze proef. “Ik zou heel graag meer onderzoek en meer data willen. Hoewel 112 kandidaten een goede indicatie is, hebben we meer stevigheid nodig. Als dit soort pilots op meer plekken kunnen komen, kan dat aantonen: wat is een goede opleiding? Ook kunnen we dan kijken hoe we zo goed mogelijk kunnen examineren. Zo kunnen we samen werken aan ‘veilig thuiskomen’.”
Ook Peter van der Knaap, directeur van SWOV, hoopt dat de pilot wordt doorontwikkeld. “Het sociale aspect van deze rijopleiding is heel belangrijk, het leren rekening te houden met andere weggebruikers. Het zou mooi zijn als samen met verzekeraars wordt onderzocht of dit project ook echt tot minder schade leidt, wat vervolgens ook misschien kan leiden tot een lagere premie.”
Ruud Rutten en Wim Ummenthum blijven de Rijopleiding op Maat aanbieden. Geïnteresseerde rijschoolhouders kunnen zich melden bij Rutten.
Lees ook: Rijopleiding op Maat begeleidt leerlingen ook na het rijbewijs
Bron: Verkeerspro
Auteur: Nadine Kieboom
Publicatie datum: Fri, 03 Nov 2017 12:03:21 +0000
Beginnen met rijlessen?
Autorijschool Leidsche Rijn , Autorijschool Woerden , Autorijschool Harmelen, Autorijschool Vleuten , Autorijschool Vleuterweide, Autorijschool De Meern, Autorijschool Montfoort, Autorijschool Veldhuizen, Autorijschool Utrecht ,Autorijschool Nieuwegein, Autorijschool IJsselstein, Autorijschool Zeist
Autorijschool Maarssen, Autorijschool Maarssenbroek, Autorijschool Overvecht, Autorijschool Zuilen, Autorijschool Kanalen eiland, Autorijschool Papendorp, Autorijschool Houten, Autorijschool Bilthoven, Autorijschool Breukelen, Autorijschool de Bilt
Recente reacties