‘Keren door middel van steken’ is het meest gekozen lesonderwerp voor de WRM-praktijkbegeleiding. 37 procent van de kandidaten koos in 2017 dit lesonderdeel tijdens de praktijkbegeleiding voor de categorie B. Op de tweede plek, met 35 procent, staat ‘achteruit parkeren in een aangegeven vak’. ‘De denkbeeldige acht’ was in het voorbije jaar het populairste lesonderwerp voor de categorie A.
Naast het ‘keren door middel van steken’ en ‘het achteruit parkeren in een vak’ kiezen kandidaten ook vaak voor ‘achteruit rijden in een aangegeven bocht’ (18 procent). In 2017 nam het IBKI 4.195 praktische bijscholingen af. Van 42 instructeurs werd de bevoegdheid niet verlengd.
Motor en vrachtauto
‘De denkbeeldige acht’ was in 2017 het meest gekozen lesonderwerp voor de categorie A WRM-bijscholing. Maar liefst 51 procent van de instructeurs koos voor deze les. Op de tweede plek stond ‘de halve draai’ (40 procent) en op de laatste plek stond ‘de langzame slalom’ (9 procent).
Het meest gekozen lesonderdeel voor vrachtwagen en E achter B was ‘de bocht achteruit’. 60 procent van de kandidaten koos dit als onderwerp. Op de twee plek staat ‘achteruit rijden middels een bocht naar een laadperron’ (31 procent). ‘Links en rechts afslaan’ werd in 9 procent van de gevallen gekozen.
Dynamische lesonderdelen
Uit de gegevens van het IBKI blijkt dat er niet veel variatie is tussen lesonderwerpen. In 2017 zijn er voor de categorie B maar 5 verschillende lesonderdelen gekozen, en voor de motor slechts 3.
Dynamische lesonderdelen moeten voorkomen dat rijinstructeurs steeds dezelfde les kiezen, zo stellen brancheverenigingen VRB, Bovag en FAM. De organisaties stelden een aanbevelingsdocument op in aanloop naar de aanpassing van de Wet Rijonderricht Motorrijtuigen. De organisaties stellen dat het ‘toneelstuk’, zoals de praktijkbegeleiding genoemd wordt, voorkomen wordt als rijinstructeurs een half uur van tevoren horen welk lesonderdeel zij moeten behandelen tijdens een WRM-praktijktoets of praktijkbegeleiding.
Het IBKI monitort de ontwikkelingen van de theoretische en praktische WRM-bijscholing. De gegevens worden vervolgens aan de Centrale Examen Commissie (CEC) geleverd. De CEC, die advies geeft aan IBKI, gebruikt deze gegevens als achtergrondinformatie over aanpassingen die nodig zouden zijn om de praktijkbegeleiding te verbeteren.
Lees ook:
- Advies IBKI: kom met echte leerling naar praktijkbegeleiding
- Dit moet er veranderen aan de WRM volgens de lezers van RijschoolPro
- Dynamische lesonderdelen bij praktijkbegeleiding moeten toneelstuk voorkomen
Bron: Verkeerspro
Auteur: Willem de Hoog
Publicatie datum: Wed, 17 Jan 2018 15:05:24 +0000
Beginnen met rijlessen?
Autorijschool Leidsche Rijn , Autorijschool Woerden , Autorijschool Harmelen, Autorijschool Vleuten , Autorijschool Vleuterweide, Autorijschool De Meern, Autorijschool Montfoort, Autorijschool Veldhuizen, Autorijschool Utrecht ,Autorijschool Nieuwegein, Autorijschool IJsselstein, Autorijschool Zeist
Autorijschool Maarssen, Autorijschool Maarssenbroek, Autorijschool Overvecht, Autorijschool Zuilen, Autorijschool Kanalen eiland, Autorijschool Papendorp, Autorijschool Houten, Autorijschool Bilthoven, Autorijschool Breukelen, Autorijschool de Bilt
Recente reacties