Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid wil automobilisten die de veiligheid van andere weggebruikers ernstig in gevaar brengen zwaarder bestraffen. Zo kan een automobilist een gevangenisstraf van maximaal twee jaar krijgen voor het vasthouden van een mobiele telefoon achter het stuur, zelfs als er geen sprake is van schade of letsel.
Dat blijkt uit een wetsvoorstel van de minister. “De grote gevolgen die verkeersongevallen kunnen hebben voor slachtoffers en nabestaanden vragen hierom”, aldus Grapperhaus. “Maar ook wanneer ernstige overtredingen met grote risico’s voor de verkeersveiligheid zonder gevolgen blijven, moeten we daartegen krachtig kunnen optreden.”
Ook zonde schade
Zo gaat de maximale straf voor gevaarlijk rijden van twee naar zes maanden gevangenisstraf, ook in zaken zonder letsel of schade. Dat is volgens de minister nodig om automobilisten steviger aan te pakken die een gevaar op de weg veroorzaken, bijvoorbeeld door onverantwoorde inhaalacties.
De straffen zijn nog hoger bij zeer gevaarlijk rijgedrag: hierbij nemen automobilisten ‘onaanvaardbare risico’s zonder acht te slaan op de veiligheid van anderen’. Bijvoorbeeld opzettelijk door rood licht rijden, de maximumsnelheid ‘volstrekt’ negeren of tegen de verkeersrichting inrijden. “Door toeval of geluk zijn er geen slachtoffers, maar het rijgedrag heeft andere weggebruikers wel ernstig in gevaar gebracht en dat is onacceptabel. Het gaat hier om bestuurders die zich nergens wat van aantrekken en bewust allerlei verkeersregels aan hun laars lappen.”
Gevangenisstraf
“Op dit moment kunnen we tegen dit soort verkeersgedrag nog niet streng genoeg optreden. Maar straks is een gevangenisstraf van maximaal twee jaar mogelijk”, aldus de minister. Onder deze nieuwe strafbepaling valt ook het vasthouden van een mobiele telefoon achter het stuur. Hiermee wil de minister laten zien dat hij automobilisten zeer gevaarlijk en onverantwoord rijgedrag zwaar aanrekent – ook als zij geen ongeluk veroorzaken. Doen ze dat wél, dan is een veroordeling voor roekeloos rijden mogelijk, met een gevangenisstraf tot maximaal zes jaar.
In de wet heeft Grapperhaus duidelijker laten vastleggen wanneer er sprake is van roekeloos rijden. Daarmee verruimt hij de mogelijkheden om automobilisten te vervolgen die onaanvaardbare risico’s nemen en de zwaarste ongelukken veroorzaken.
Verder staat in het wetsvoorstel dat de strafmaxima voor verkeersdelicten als rijden onder invloed, doorrijden na een ongeval en rijden zonder (geldig) rijbewijs omhoog gaan van drie maanden gevangenisstraf naar een jaar. Dit werkt door in de straffen voor recidive. Als iemand zich binnen vijf jaar weer schuldig maakt aan rijden onder invloed kan de straf met een derde omhoog.
Lees ook: Bedienen van smartphone in houder tijdens rijden toegestaan
Bron: Verkeerspro Auteur: Nadine Kieboom Publicatie datum: Thu, 08 Mar 2018 09:23:41 +0000
Recente reacties