Wie arriveert bij het terrein van DON Opleidingen in Naaldwijk, is ongetwijfeld onder de indruk. Op het perceel rijden vrachtauto’s af en aan. Links pronkt een nieuwe instructiehal. Het opvallendste is toch wel het grote kantoorpand. Binnen zitten twee vriendelijke receptionisten klaar om klanten te helpen. Het is nauwelijks voor te stellen dat het bedrijf bijna vijftig jaar geleden begon als eenmanszaak van Martien Don.
De afgelopen jaren heeft DON Opleidingen veel geïnvesteerd. Op vrijwel alle gebieden: opleidingen, locatie, voertuigen en personeel. Om het succes te vieren hield het bedrijf een maand geleden een feest voor zijn relaties. Hierbij stond de toekomst van het bedrijf centraal en werden de vier nieuwe Mercedes-Benz Actros vrachtauto’s gepresenteerd. Volgend jaar komt er overigens nóg een groot feest, want dan bestaat het bedrijf 50 jaar.
Ruimte tekort
Zes jaar geleden verhuisde DON Opleidingen binnen Naaldwijk naar een grotere locatie van 10.000 vierkante meter aan het Galgepad. “Het had nogal wat voeten in de aarde, vooral met het bestemmingsplan”, zegt Thom Dijkxhoorn, manager opleidingen. “Maar doordat we deze stap hebben gemaakt, kunnen we echt doorgroeien. We kunnen ons nu een totaalopleider noemen. Ik denk dat we ons mogen meten met de top vijf in Nederland.”
Werkelijk elke hoek van het terrein wordt nu benut. Het bedrijf kampt dan ook met een luxeprobleem, merkt Dijkxhoorn lachend op: “We hebben alweer ruimte tekort. We zouden er graag nog een instructiehal bij willen hebben, maar dat gaat hier niet. Nu komt het soms al voor dat onze medewerkers door ruimtegebrek elders moeten parkeren, ondanks de 88 parkeerplaatsen. Het is aan de andere kant ook wel erg leuk; ik krijg af en toe gewoon een glimlach op mijn gezicht als ik op zo’n drukke dag vanuit het raam alle activiteiten zie op het terrein. Vooral de afwisseling: je ziet een vrachtauto manoeuvreren, een motor om pylonen heen rijden en verderop zie je iemand een brandje blussen.”
Eenmanszaak
In 1969 begon Martien Don een eigen rijschool in de B-categorie. Later voegde ook zijn vrouw Nel zich bij het bedrijf. De aanvragen voor rijopleidingen bleven toenemen waardoor een aantal jaren later ook extra personeel kon worden ingezet. Ook werden de categorieën uitgebreid met scooter, motor en vrachtauto. In 2004 nam zoon Marco Don samen met zijn broer Erwin de zaak over. “Hij wilde af van de naam ‘rijschool’”, zegt Dijkxhoorn. “We hadden inmmers een veel breder aanbod aan opleidingen, zoals heftruck en VCA.” Het familiebedrijf ging daarom verder als DON Opleidingen. Sinds de verhuizing naar het nieuwe pand heeft familiebedrijf het aantal opleidingen nog verder kunnen uitbreiden met onder meer tractor, ADR en operator.
De tekst gaat verder onder de foto.
Martien Don laat zich nog dagelijks zien op kantoor, vertelt Rowan van Dijk, die verantwoordelijk is voor de marketing en communicatie: “Je ziet goed dat Martien ook echt trots is op zijn bedrijf. Hij kan het bedrijf niet loslaten. Hij woont hier een paar honderd meter vandaan en komt elke dag vol enthousiasme even aanwaaien”, zegt Van Dijk. Volgens Dijkxhoorn staat de oprichter volledig achter de koers die zijn zonen nu varen met de onderneming. “Ook hij wilde altijd al de concurrentie aangaan en groeien. Dat Marco Don op een gegeven moment de visie had om breder te kijken heeft ervoor gezorgd dat we zo gegroeid zijn. Maar het blijft het kindje van Martien. Hij let bijvoorbeeld juist heel erg op de details, en dat klanten netjes te woord worden gestaan.”
Investeringen
Het moment van de verhuizing naar het nieuwe pand viel middenin de economische crisis. “In die tijd bleef het bedrijf stabiel, maar grote omzetten hadden we niet. Toch koos Marco Don ervoor om in die tijd nieuwe mensen aan te nemen en talent een kans te geven. Dat hij investeert in personeel waarderen wij enorm.” Die investering was niet gering: in het oude pand had DON Opleidingen vier kantoormedewerkers, nu zijn dat er maar liefst dertig. In totaal bestaat het bedrijf nu uit zestig medewerkers. “In het vorige pand hadden we maar drie planners. Dat lukte allemaal wel, maar dan is er geen tijd voor de aftersales. Je moet ergens in uitblinken, want iedereen kan een rijopleiding aanbieden. Dat betekent ook dat je meer mensen nodig hebt.”
Het afgelopen jaar is bovendien het complete wagenpark vernieuwd. De komende jaren zullen de investeringen meer gaan naar resources, vertelt Dijkxhoorn: “Dat betekent bijvoorbeeld intern personeel opleiden tot vrachtauto-instructeur, werken met stagiaires die mogen doorgroeien naar kantoormedewerker en investeren in voertuigen. Zo willen we bijvoorbeeld zorgen dat we cursisten op korte termijn examens kunnen aanbieden.”
De tekst gaat verder onder de foto.
Transportopleider
Naast de eigen investeringen, zorgt ook de samenwerking met andere grote opleiders ervoor dat het bedrijf de afgelopen jaren zo heeft kunnen groeien. Samen met zes andere bedrijven is het aangesloten bij de Transportopleider. Gezamenlijk bieden ze een landelijke dekking. “Onze eigen core business is Zuid-Holland, maar door deze dekking met de Transportopleider hebben we nu ook klanten als ProRail, Start People en Olympia. Zo’n samenwerking is vrij uniek. We bundelen onze krachten. Als we dat niet zouden doen, zouden we dit zo niet kunnen volhouden.”
De samenwerking zorgt ervoor dat er steeds weer nieuwe opleidingen worden toegevoegd aan het aanbod. “We kregen nog niet zo lang geleden een opdracht vanuit een klant in de omgeving Schiphol om de opleiding ‘medewerker luchtvracht’ te verzorgen. Daar deden we op dat moment nog helemaal niks mee. Zo zie je maar dat je met opleidingen nooit bent uitontwikkeld.”
Prijsvechters
Net als veel andere grote opleiders, ligt de focus steeds meer op de de beroepsopleidingen. “In het Westland zijn we groot, maar we hebben in deze regio wel met veel prijsvechters op de ‘ABAM’-markt te maken. Dat is ons een doorn in het oog. Wij willen daar niet in meegaan”, vertelt Dijkxhoorn. “Deze categorieën blijven we doen, maar zijn niet onze focus. Op dit gebied houden we ons aanbod zoals die nu is en we blijven hiermee regionaal.”
Volgens Van Dijk wil de opleider hiermee ook een signaal afgeven. “Dat we niet meegaan met de prijsvechters is iets wat we bewust willen uitdragen. We staan voor kwaliteit, passie en deskundigheid.” Overigens zien ze wel weer een lichte groei bij deze categorieën.
Chauffeurstekort
Om in te spelen op het chauffeurstekort, heeft DON Opleidingen het platform Partnermodel ontwikkeld waar chauffeurs en werkgevers met elkaar in contact kunnen komen. “We leiden op, maar we willen ook graag mensen helpen aan een baan”, zegt Dijkxhoorn. Bij dit platform werkt Don samen met zeven bedrijven die op zoek zijn naar werknemers. Chauffeurs kunnen hier gratis hun cv uploaden waarna de partners hen zelf kunnen benaderen.
Daarnaast organiseert de opleider twee keer per jaar talentendagen waarbij er speeddates worden gehouden. “Verder houden wij ons afzijdig van het hele wervingsproces, dat is namelijk niet ons vakgebied.” Inmiddels bevat het Partnermodel honderden cv’s en zijn er volgens Dijkxhoorn al tientallen chauffeurs via deze weg bij een nieuwe werkgever aan de slag te gaan. Uiteraard worden ze wel bij DON Opleidingen opgeleid. “Het is heel gaaf om uiteindelijk te horen dat we iemand aan een baan hebben geholpen.”
Lees ook: Europa beperkt e-learning voor Code 95 tot maximaal 12 uur
Bron: Verkeerspro Auteur: Nadine Kieboom Publicatie datum: Wed, 09 May 2018 08:40:21 +0000
Recente reacties