De dakborden van iQDrive Rijopleidingen duiken steeds vaker op in Nederland. In vier jaar tijd heeft de rijopleiding maar liefst 244 instructeurs aan zich weten te binden. Wie zitten achter deze onderneming en wat is hun werkwijze? RijschoolPro sprak met Bob de Boer, operationeel manager bij iQDrive. “Transparantie en eerlijkheid: dat willen we nastreven.”
Het kantoor aan de Mijnsherenlaan in Rotterdam zit bomvol jonge medewerkers, het grootste deel met een headsetje op. Geen plekje in de kantoorruimte is onbenut gebleven. Het is tekenend voor het Rotterdamse bedrijf, dat de afgelopen jaren in een razendsnel tempo een serieuze plek heeft weten te bemachtigen binnen de branche. Bob de Boer is bij iQDrive Rijopleidingen het aanspreekpunt voor rijinstructeurs en vertelt over de werkwijze van de franchiseorganisatie.
Hoe is iQDrive Rijopleidingen ontstaan?
“De eigenaar begon in 2012 zijn eigen rijschool in Rotterdam, nadat hij bij een andere rijschool had gewerkt. Hij wilde graag uitbreiden en zocht hij naar samenwerkingen in de vorm van franchise. Eerst in Rotterdam, daarna de regio Den Haag en al gauw volgde de rest van Nederland. Ik ben in januari 2018 bij iQDrive Rijopleidingen begonnen als operationeel manager, maar ik ken het bedrijf en de eigenaar al langer. Het is een mooi concept.”
Hoe verklaar je de snelle groei van instructeurs? Heeft dat met jullie franchise-concept te maken?
“Ik denk dat dat wel een rol speelt. Ik krijg nog weleens cynische reacties als ik een instructeur een volle agenda garandeer. Pas op het moment dat ze met ons samenwerken en ook daadwerkelijk die volle agenda hebben, zien ze de kracht van onze organisatie. Instructeurs komen elkaar veel tegen bij CBR-centra. Wij merken dat er dan over ons gesproken wordt en dat instructeurs graag met ons in gesprek komen.”
Een instructeur is niet verplicht om leerlingen aan te nemen. Hij gaat zelf over zijn planning en kan dus prima eigen rijschool ernaast houden
Hoe ziet jullie samenwerking met instructeurs eruit?
“Alles wat wij doen, is erop gericht om de instructeur te ontlasten. Hij begeleidt de leerling naar het examen. Wij verwachten dat hij dat doet op een hoogwaardig niveau. Alle overige zaken zijn voor ons. Neem bijvoorbeeld de werving van kandidaten: veel instructeurs moeten het hebben van mond-tot-mondreclame; wij investeren in marketing.
Denk ook aan leerlingen die niet betalen: dat kan direct schade opleveren voor een rijschool. Wij hebben daar een hele debiteurenafdeling voor. Niet om leerlingen het vel over de oren te halen, maar juist om na te gaan waarom iemand het niet betaalt en hoe wij mee kunnen denken om toch het rijbewijs mogelijk te maken. Een instructeur die de hele week druk bezig is met rijles, heeft hier vaak geen tijd voor. Als onze instructeur ’s avonds thuiskomt, is hij ook echt klaar met werken.
Wij vragen de instructeurs niet om maandelijks een bedrag af te staan om onder onze naam te mogen rijden. Ze betalen ons via de pakketten van leerlingen: van het pakket levert de instructeur twee lessen fee in. Instructeurs zijn ook niet verplicht om bij ons leerlingen aan te nemen. We bellen altijd om te vragen of hij tijd heeft voor een nieuwe leerling. Hij gaat zelf over zijn planning en kan dus prima eigen rijschool ernaast houden.”
Hoe controleren jullie de opleiders?
“Wij houden ons in principe niet bezig met de werkwijze van de instructeur. Wel houden we een tot twee keer per jaar een evaluatiegesprek. Als er klachten zijn, hebben we dat al snel in de gaten en bespreken we die. Ook het slagingspercentage houden we in de gaten. Dat zegt niet alles, maar het is wel een indicatie. Als het nodig is, gaan we hierover met ze in gesprek.
Daarnaast zoek ik instructeurs op in het land, zonder dat aan te kondigen. Dan duik ik bijvoorbeeld ineens op in Heerenveen. Ik vind het belangrijk om te weten dat een instructeur er netjes uitziet. Ook de auto moet er goed uitzien. Het contact met de instructeurs is erg leuk. Waar je ook zit, in elke regio heb je andere omstandigheden en daarom ook andere gesprekken.”
Blijven jullie inzetten op groei?
“Het is goed dat je groeit, maar je moet voorkomen dat je werkzaamheden over het hoofd gaat zien. Van daaruit zijn we teruggegaan naar de basis. We nemen alle processen onder de loep en zijn deze continu aan het verbeteren: hoe kunnen we sommige zaken beter in de markt zetten, hoe kunnen we onze klanten nog beter bedienen?
De processen lopen voor 90 procent uitstekend, maar het gaat nu om de details.
Neem als voorbeeld de aanmelding van leerlingen. Het ideale plaatje is dat als een leerling vandaag bij ons binnenkomt, dezelfde dag nog wordt ingedeeld bij een instructeur. Daar gaan nu nog weleens een of twee dagen overheen. Dat vinden wij net te lang duren. De processen lopen voor 90 procent uitstekend, maar het gaat nu om de details. Die kunnen bepalen of je een goede, of een héle goede organisatie bent.”
We zijn een vooruitstrevende organisatie, we proberen altijd buiten de gebaande paden te lopen. Dingen gaan soms met vallen en opstaan, dat is overal zo en dat gebeurt ook bij ons. Maar we willen vooral een transparante en eerlijke organisatie zijn. Intern, maar ook naar onze klanten en onze instructeurs.”
Kun je een voorbeeld geven van die transparantie?
“Onder transparantie versta ik de deur van ons kantoor die altijd open staat. Geen aparte ruimtes om te vergaderen maar een open cultuur. Als er een probleem is maken wij dat bespreekbaar met elkaar. Gaan dingen goed, dan moet je dat ook uitspreken. We zijn een organisatie met jonge mensen en zijn soms best hard tegen elkaar. Alles met het idee om onze werkzaamheden te verbeteren.
Ik ben dan ook trots op de mensen met wie ik mag werken, zowel intern als extern. Je ziet ook in onze backoffice dat we allemaal bij elkaar zitten. Weliswaar wat druk af en toe, maar je kunt daardoor sneller schakelen en daardoor krijg ik ook veel mee van de dagelijkse werkzaamheden. Ook klanten die binnen stappen voor een vraag, staan gelijk op de werkvloer, net als de instructeurs die weleens langskomen. Hoe transparant wil je het hebben, zou ik bijna zeggen.”
Je zegt dat iQDrive Rijopleidingen terug gaat naar de basis: wil dat zeggen dat je geen nieuwe instructeurs meer zoekt?
“Zeker wel. Wij zijn altijd op zoek naar instructeurs die met ons willen samenwerken. Alles hangt met elkaar samen: als we meer instructeurs hebben, kunnen we leerlingen beter bedienen en de processen versnellen. Iedereen is welkom voor een kop koffie.”
Bron: Verkeerspro Auteur: Nadine Kieboom Publicatie datum: Thu, 04 Apr 2019 07:48:29 +0000
Recente reacties