Een kwaliteitsregister is een uitgelezen kans om sjoemelaars uit de rijschoolbranche te weren op een objectieve en betrouwbare manier. Volgens de Landelijke Beroepsgroep Kwaliteitsbevordering Rijschoolbranche (LBKR) is het kwaliteitsregister praktisch goed haalbaar voor de sector. Het register is een van de adviezen die de beroepsgroep geeft aan de politiek om de kwaliteit van de branche te verbeteren.
Het document is een vervolg op het manifest ‘Kwaliteitsverbetering rijschoolbranche’ en de petitie ‘Stop het verplichte 5 jaarlijkse examen’ die de groep in juni overhandigde aan de Tweede Kamerleden van de commissie Infrastructuur en milieu.
Een maand geleden presenteerden de brancheverenigingen Bovag, FAM en VRB hun definitieve aanbevelingsdocument. Hoewel alle partijen binnen de rijschoolbranche als doel hebben de kwaliteit van de branche te verbeteren, is er verschil van mening over de aanpak. De vijf bestuursleden van LBKR hebben daarom een eigen versie met aanbevelingen naar de Tweede Kamer gestuurd, met daarin een aantal belangrijke verschillen.
Kwaliteitsregister
In het document van LBKR staat het kwaliteitsregister centraal. “Met het register kunnen we sluwe ondernemers uit de branche filteren”, vertelt Jos Post van LBKR. De beroepsgroep neemt het kwaliteitsregister binnen de zorgsector als voorbeeld. “We hebben diepgaande gesprekken gehad hierover met deskundigen en we ontdekten dat dit ook goed toepasbaar is in de rijschoolbranche. Het kwaliteitsregister staat als een huis. Wel moeten we ervoor waken dat dit niet te veel administratie met zich meebrengt.”
In het register houdt de instructeur een portfolio bij, waarbij onder meer de scholing en bijscholing wordt genoteerd. Ook zaken zoals fraude kan in het register worden opgenomen. Om de vijf jaar moet de instructeur een herregistratie aanvragen.
Sanctie
Een onafhankelijke commissie moet vervolgens bepalen of de instructeur zijn WRM-pas kan behouden, afhankelijk van de ernst van de situatie. Wie in die commissie moet zitten, is nog niet door LBKR bepaald. “Ik kan me voorstellen dat dat bijvoorbeeld iemand van een overkoepelende organisatie is, zoals IBKI en het CBR. In ieder geval moeten we belangenverstrengeling voorkomen, maar een rijschoolhouder uit Limburg kan bijvoorbeeld wel een oordeel vellen over een rijschool in Groningen.”
Dit plan moet de huidige praktijkbegeleiding, het vijfjaarlijkse praktische examen voor rijinstructeurs, vervangen. Volgens de LBKR is de sanctie op de praktijkbegeleiding niet het middel om de sjoemelaars buiten de branche te houden. “Want ook de sluwe ondernemers kunnen probleemloos een praktijkbegeleiding afleggen.” Wel is de groep van mening dat er een middel moet zijn om de ‘rotte appels uit de branche te halen’. Het kwaliteitsregister en de sanctie van een onafhankelijke commissie is volgens de groep wél het juiste middel.
Minstens 5 jaar ervaring
Anders dan de drie brancheverenigingen, hecht LBKR minder waarde aan een hoog instroomniveau. LBKR stelt voor om minstens een mavo- of vmbo-niveau te hanteren. Hiermee kan worden voorkomen dat mensen tijdens de opleiding erachter komen dat zij niet de juiste competenties bezitten, is de gedachte. Anderzijds vindt LBKR dat ‘iedereen die goed kan autorijden, enige rijervaring heeft en de Nederlandse taal machtig is de kans moet krijgen om zich tijdens de opleiding en stage te ontwikkelen naar een goed en acceptabel basisniveau om daarna als rijinstructeur aan de slag te kunnen’.
Ook kijkt de LBKR naar de instroomeisen. Wie aan de opleiding tot rijinstructeur wil beginnen, moet minstens vijf jaar in bezit zijn van het rijbewijs. Volgens Post is dit niet meer dan logisch: “Enige rijervaring mag je toch wel verwachten van een rijinstructeur? Kijk alleen al naar 2toDrive: daar moeten begeleiders ook minstens vijf jaar ervaring hebben. Het verschil met rijinstructeurs is wel erg groot.”
Zwaardere rijproef
Verder stelt LBKR hogere eisen aan de rijproef tijdens de opleiding. Deze rijproef moet van hetzelfde niveau zijn als de rijproef die bij de sollicitatieprocedure van het CBR wordt gehanteerd. Daarnaast moet dit onderdeel eerder in de opleiding aan bod komen. “Nu kom je aan het eind van de opleiding nog kandidaten tegen die niet goed kunnen autorijden. Hoe kunnen zij dan lesgeven? Natuurlijk is dit ook de verantwoordelijkheid van de kandidaat, maar het is goed om hier eerder achter te komen.” Tenslotte stelt de belangengroep ook voor een anti-slipcursus toe te voegen aan de opleiding.
Lees ook:
- Politiek vervolgt debat rond wijzigingen WRM
- Dynamische lesonderdelen bij praktijkbegeleiding moeten toneelstuk voorkomen
- Enquête rijschoolbranche: schaf praktijkbegeleiding in deze vorm af
Bron: Verkeerspro
Auteur: Nadine Kieboom
Publicatie datum: Thu, 14 Dec 2017 11:17:44 +0000
Beginnen met rijlessen?
Autorijschool Leidsche Rijn , Autorijschool Woerden , Autorijschool Harmelen, Autorijschool Vleuten , Autorijschool Vleuterweide, Autorijschool De Meern, Autorijschool Montfoort, Autorijschool Veldhuizen, Autorijschool Utrecht ,Autorijschool Nieuwegein, Autorijschool IJsselstein, Autorijschool Zeist
Autorijschool Maarssen, Autorijschool Maarssenbroek, Autorijschool Overvecht, Autorijschool Zuilen, Autorijschool Kanalen eiland, Autorijschool Papendorp, Autorijschool Houten, Autorijschool Bilthoven, Autorijschool Breukelen, Autorijschool de Bilt
Recente reacties